Dag 4 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg koetsveldschool

10 April 2014 | Marokko, Nador

Het ochtendprogramma van vandaag bestaat uit een bezoek aan de Vereniging Admh (wat 'morgen wordt een betere dag' betekent). Deze vereniging biedt begeleiding aan kinderen met een beperking. Tijdens ons bezoek zijn 6 kinderen aanwezig, met hulp van elk een begeleider en de eigen moeder. De begeleiding is vooral gericht op motorische oefeningen. Het contact met de ouders is erg belangrijk binnen de vereniging: "We willen de moeders in de kracht zetten, zij zijn de rest van het leven met het kind samen." Er is veel liefde voor de kinderen te zien, regelmatig een knuffel en een brede glimlach op het gezicht van de kinderen.
Vervolgens zijn we in gesprek gegaan met verschillende verenigingen, oa een vereniging voor slechthorenden, stichting die opkomt voor de rechten van gehandicapten en een oudervereniging voor autistische kinderen. Onze bedoelingen zijn om de verschillende verenigingen te koppelen aan passende instanties in Den Haag.

Na een lekkere lunch gaan we 's middags in gesprek met de oudervereniging van de Amal school. Sjoerd en Fatima laten filmpjes van de Koetsveldschool zien aan de ouders (15 ouders in totaal). De ouders hadden vervolgens verschillende vragen aan ons, bijv.:
- Wat we op de filmpjes zien, krijgen we dat ook op deze school?
- We redden dat niet zonder de omgeving mee te krijgen.
- Hoe kiezen de kinderen welke richting ze op willen?
- We zien een mooi resultaat op de filmpjes. We willen graag weten hoe we de weg daarnaar toe moeten bewandelen.
- Hoe moeten we onze kinderen positief belonen?

Na afloop krijgen we een mooi schilderij aangeboden, gemaakt door de kinderen.

Het programma voor vandaag sluiten we af met een huisbezoek aan Amina en haar zoon Amine. Tijdens het bezoek spreken we de intentie met de directeur van de Amal school uit dat we hopen op een langdurige samenwerking.

Verslag uit: Marokko, Nador

Dag 2

08 April 2014

Dag 1
koetsveldschool

De Koetsveldschool is dé school voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Wij bieden speciaal onderwijs aan leerlingen die zeer moeilijk leren(ZML). De leerlingen leren gewoon lezen, rekenen en schrijven, maar leren ook om samen te werken en samen te leven. Ons onderwijs is gewoon waar het gewoon kan en alleen speciaal waar dat nodig is. Leren kan soms best moeilijk zijn, dus zorgen wij altijd voor extra hulp. Het onderwijs in de groepen wordt verzorgd door een leerkracht en een assistent en het aantal leerlingen per groep is klein. Dit waarborgt de individuele aanpak die bij onze leerlingen zo goed werkt. Samen zorgen wij ervoor dat het leren leuk blijft en dat de leerlingen trots kunnen zijn op alles wat zij kunnen.

Actief sinds 12 Maart 2014