Dag 2 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu

Dag 2

Blijf op de hoogte en volg koetsveldschool

09 April 2014 | Marokko, Nador

Dag 2 begint met weer een bezoek aan de Amal School. Deze keer in volle bedrijf, omdat de leerlingen nu ook aanwezig zijn.
We hebben ons in 2 groepen verdeeld. Twee van ons waren van harte welkom in een groep. De kinderen waren enthousiast ons te zien en we hebben een mooi gesprek gehad met de leerkracht.
De rest van de groep en een ouder kregen een rondleiding van de directeur. Hierbij viel het o.a. op dat er nog veel vraag was voor de aankleding van het speelplein.

Vervolgens hebben we ons weer samen gevoegd en zijn we in gesprek gegaan met de directeur. Hieruit bleek dat in de wet staat dat alle kinderen t/m 15 jaar recht hebben op onderwijs. Echter blijkt dat er geen controle op is en in werkelijkheid dus niet alle kinderen naar school gaan. Dit geldt zeker voor kinderen met een beperking. Verder heeft de school behoefte aan de volgende punten:
1. Kennisoverdracht dmv het koppelen van docenten.
2. Vervolgtraject voor leerlingen van 16 jaar en ouder; ontwikkelen van stage en uitstroom mogelijkheden naar werk/dagbesteding
3. Inrichten van de speelplaats en groenstrook rond de school
4. Tips voor het opzetten van een woonhuis
5. Aanmelden van leerlingen van 4 t/m 6 jaar
6. Advies voor het opzetten van een leerlingvolgsysteem

Naast deze 6 speerpunten zijn er nog tal van andere vragen vanuit directie en leerkrachten om het onderwijs voor deze doelgroep vorm te geven in Nador. De Amal School is op dit moment een pilot school die als enige op dit niveau onderwijs biedt voor kinderen met een beperking.

Later deze week gaan we in gesprek met de ouders van deze school. En bekijken we in hoeverre we een duurzame samenwerking kunnen creëren.

Verslag uit: Marokko, Nador

Dag 2

08 April 2014

Dag 1
koetsveldschool

De Koetsveldschool is dé school voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Wij bieden speciaal onderwijs aan leerlingen die zeer moeilijk leren(ZML). De leerlingen leren gewoon lezen, rekenen en schrijven, maar leren ook om samen te werken en samen te leven. Ons onderwijs is gewoon waar het gewoon kan en alleen speciaal waar dat nodig is. Leren kan soms best moeilijk zijn, dus zorgen wij altijd voor extra hulp. Het onderwijs in de groepen wordt verzorgd door een leerkracht en een assistent en het aantal leerlingen per groep is klein. Dit waarborgt de individuele aanpak die bij onze leerlingen zo goed werkt. Samen zorgen wij ervoor dat het leren leuk blijft en dat de leerlingen trots kunnen zijn op alles wat zij kunnen.

Actief sinds 12 Maart 2014