Dag 3 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Nador, Marokko van koetsveldschool - WaarBenJij.nu

Dag 3

Blijf op de hoogte en volg koetsveldschool

09 April 2014 | Marokko, Nador

Vandaag hebben we samen met de directeur van de Amal school een bezoek gebracht aan de Aljahid school. Een reguliere school met één groep voor kinderen met autisme. Deze groep is ontstaan vanuit de droom van moeder Chakiki Warda. Zij wilde niets liever dan onderwijs voor haar autistisch dochter Doua. Chakiki is opzoek gegaan naar een school die bereid was haar dochter Doua te plaatsen. De al Djahid school heeft samen met de door de Chakiki opgerichte Vereniging voor kinderen met autisme bij het ministerie van onderwijs toestemming gekregen om deze speciale groep in te richten. Het ministerie draagt naast het klaslokaal niet bij aan het onderwijs voor deze kinderen. Het onderwijs wordt betaald vanuit de ouderbijdrage van 100 euro per maand. Dit betekent dat vooral de rijkere kinderen voor deze groep in aanmerking komen. Inmiddels is er een wachtlijst van 50 kinderen uit de regio. Het is onvoorstelbaar dat deze kinderen nu thuis zitten en geen recht hebben op onderwijs.
De vijf leerlingen in de speciale groep hebben allemaal een diagnose autisme. De arts die de diagnose stelt, maakt een dossier met daarin aanbevelingen voor het onderwijs. Chakira zoekt op eigen kracht de middelen en stuurt de begeleidsters aan. Alle vijf de leerlingen hebben een vaste begeleidster die wordt betaald vanuit de ouderbijdrage. Doua is na een jaar vanuit de speciale groep samen met haar begeleidster vanuit de speciale groep in een reguliere groep geplaatst. Zowel de school als moeder is hier erg trots op. Misschien is dit wel de allereerste stap richting Passend Onderwijs in Marokko. Al met al ontmoeten we veel inspirerende mensen die echt vanuit hun hart het recht op onderwijs voor het verstandelijk beperkte kind bevechten.

• 09 April 2014 - 22:21

Altun:

Hallo allemaal,

Wat fijn dat jullie elke dag uitgebreid schrijven wat jullie zien en meemaken !
    Ik volg jullie dagelijks en vind heel erg leuk om te horen wat
    jullie daar allemaal doen.

Groeten Altun

• 10 April 2014 - 06:24

Marjon:

Mooi.....

• 10 April 2014 - 14:37

Lida:

Jongens, wat doen jullie mooi werk daar. En wat een verschil met wat wij hier hebben.....

• 10 April 2014 - 16:20

Linda:

Hallo allemaal,

Erg leuk en interessant om jullie verslagen te lezen, veel plezier en succes nog
    daar.

Dag 2

08 April 2014

Dag 1
koetsveldschool

De Koetsveldschool is dé school voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Wij bieden speciaal onderwijs aan leerlingen die zeer moeilijk leren(ZML). De leerlingen leren gewoon lezen, rekenen en schrijven, maar leren ook om samen te werken en samen te leven. Ons onderwijs is gewoon waar het gewoon kan en alleen speciaal waar dat nodig is. Leren kan soms best moeilijk zijn, dus zorgen wij altijd voor extra hulp. Het onderwijs in de groepen wordt verzorgd door een leerkracht en een assistent en het aantal leerlingen per groep is klein. Dit waarborgt de individuele aanpak die bij onze leerlingen zo goed werkt. Samen zorgen wij ervoor dat het leren leuk blijft en dat de leerlingen trots kunnen zijn op alles wat zij kunnen.

Actief sinds 12 Maart 2014