Dag 1 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van koetsveldschool - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van koetsveldschool - WaarBenJij.nu

Dag 1

Blijf op de hoogte en volg koetsveldschool

08 April 2014 | Nederland, Nederland

De eerste dag in Nador zit er alweer op. Het was een inspirerende dag met veel informatie en eerste indrukken.

De stad Nador is heel mooi: mooie bergen, blauwe zee, vriendelijke mensen en een heerlijke temperatuur.
Voor ons eerste bezoek zijn we bij de Shabab Elgheir School gaan kijken. Het is een vierkant gebouw dat in eerste instantie er niet als een school uit ziet, meer als een kantoorruimte. Totdat de deuren van de klaslokalen open gaan. De muren zijn met vrolijke kleuren geschilderd, plaatjes aan de muur, rijtjes met tafels waar de kinderen aan zitten. Op bijna iedere tafel lag een kleurboek, maar niet ieder kind had potloden om mee te kleuren. Kinderen worden toegelaten vanaf een leeftijd van 6 jaar tot...hoelang het nodig is. De directeur heeft laten weten op zoek te zijn naar expertise, meer dan naar geld en/of materialen.
Na een heerlijke lunch zijn we op weg gegaan naar de Amal school. We zijn gingen in gesprek met de directeur en een moeder. De moeder, Amine, is begonnen met het idee om een school te beginnen voor kinderen met een beperking. Dit omdat ze geïnspireerd werd door haar gehandicapte zoon. Amine is zelf lerares en heeft meerdere kinderen die wel naar school gingen. Haar zoon zag dit, en vroeg ook om naar school te gaan. Nu is hij 16 jaar en gaat binnenkort van de Amal school. Helaas is er nu nog geen toekomst/vervolg voor de kinderen die op deze school zitten. Amine zegt: "Ooit was mijn droom dat er onderwijs is voor mijn zoon. Dit is uitgekomen. Nu is mijn droom dat er iets voor mijn zoon is na de school, en dat hij niet thuis komt te zitten. Ik geloof erin dat dit ook uit gaat komen."
Het doel van de Amal school is: het zelfredzaam maken van de kinderen, erkenning voor wie het kind met de beperking is en recht op onderwijs voor deze kinderen.

Met alle indrukken zijn we terug gegaan naar het hotel. Dinsdag gaan we terug naar de Amal school. Daar gaan we de zoon van Amine ontmoeten. Ook zijn de leerkrachten dan met de leerlingen aan het werk. We kijken er al naar uit!

• 08 April 2014 - 18:38

Mandy:

Heel fijn om zo een indruk te krijgen vam jullie belevenissen.

• 08 April 2014 - 22:12

Zeyneb:

Hallo beste mensen,
    Wat geweldig zeg! Om jullie op deze wijze te kunnen volgen.
    Ik krijg meteen zin in vakantie door jullie verhaal te lezem.
    Hou ons op de hoogte.
    Top

Grt
    Zeyneb kharkhach-bouchama

• 09 April 2014 - 10:54

Fatiha Mataiche:

Hallo allemaal,

Wat fijn te horen dat jullie in Nador een bijdrage kunnen leveren om deze kinderen en ouders verder te helpen. Ik weet zeker dat dit enorm veel voor ze betekent, alleen al jullie bezoek. Zulke uitwisselingsreizen zijn volgens mij een mooie manier om ons te verbinden met andere mensen uit een ander stukje van de wereld. Heel veel groetjes en liefs aan Salima. Ik ben trots op haar dat ze haar gezin heeft durven achterlaten om voor anderen een lichtpuntje te kunnen zijn. Verder wens ik jullie allen een onvergetelijke beleving in Nador en in het zonnige, gastvrije en dankbare Marokko...Alhamdu lillaah.

• 09 April 2014 - 18:00

Amal Van Caem:

Wow wat een mooi initiatief.
    Heel leuk om zo jullie ervaringen mee te lezen.

ga zo door en tot gauw weer hier in ons kikkerlandje

• 10 April 2014 - 06:22

Marjon:

Wow, dat verhaal van Amine klinkt meteen al heel indrukwekkend!

Verslag uit: Nederland, Nederland

Dag 2

08 April 2014

Dag 1
koetsveldschool

De Koetsveldschool is dé school voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Wij bieden speciaal onderwijs aan leerlingen die zeer moeilijk leren(ZML). De leerlingen leren gewoon lezen, rekenen en schrijven, maar leren ook om samen te werken en samen te leven. Ons onderwijs is gewoon waar het gewoon kan en alleen speciaal waar dat nodig is. Leren kan soms best moeilijk zijn, dus zorgen wij altijd voor extra hulp. Het onderwijs in de groepen wordt verzorgd door een leerkracht en een assistent en het aantal leerlingen per groep is klein. Dit waarborgt de individuele aanpak die bij onze leerlingen zo goed werkt. Samen zorgen wij ervoor dat het leren leuk blijft en dat de leerlingen trots kunnen zijn op alles wat zij kunnen.

Actief sinds 12 Maart 2014